Credit management in coronatijden? Topsport!
In een scrum workshop staken we virtueel de koppen bij elkaar met een aantal credit managers, blikten terug op een bijzonder 2020 en polsten naar de verwachtingen voor 2021.
Kredietlimieten en debiteuren in matige conditie
Credit managers hebben in 2020 vooral voorzichtige kredietverzekeraars gezien als het aankomt op het toekennen van kredietlimieten: lagere limieten, afwachtende houding naar nieuwe bedrijven, … De staatssteun gaf verzekeraars wel meer ademruimte in hun kredietlimietbeleid.
Verder zien we credit managers die hun debiteuren in moeilijkheden advies gaven over de mogelijkheden van de staatssteun om hun cashflowproblemen op te vangen. Aan het andere eind van het spectrum staan dan weer grote klanten die probeerden éénzijdig langere betaaltermijnen af te dwingen of hun optie op een langere betalingstermijn inriepen. Dit heeft zich uiteraard vertaald in werkkapitaalspanningen.
Top of flopseizoen
De impact van de aanwezigheid in diverse sectoren werd vorig jaar des te meer duidelijk in credit management: bijvoorbeeld: zware faillissementen in de luchtvaartsector, een bloeiende doe-het-zelf sector en veeleisende farmaceutische klanten. Het goed inschatten van de financiële gezondheid van sectoren kan toegevoegd worden aan de competentielijst van credit managers. Verder kan de vraag gesteld worden of het aangewezen is om binnen credit management teams ook sectorspecialisten te hebben of de teamstructuur hierop af te stemmen.
Thuiswerk als horde
Dat communicatie een belangrijke vaardigheid is van een credit manager was al langer bekend. Thuiswerk bleek toch een te nemen horde te zijn als het aankomt op vlotte communicatie en bereikbaarheid. Nieuwe collega’s onboarden binnen het team bleek niet evident alsook het communiceren met sales verliep wat moeilijker: zomaar even binnenlopen bij sales zat er niet in. Ook klanten waren niet altijd even bereikbaar en covid werd ook al eens ingeroepen als excuus voor laattijdige betalingen.
Prognose voor 2021?
Waar credit managers traditioneel reikhalzend uitkijken naar de nieuwe financiële cijfers van hun klanten, houden ze voor 2021 toch vooral hun hart vast. Hoe gaan kredietverzekeraars en handelsinformatieleveranciers omgaan met mogelijk minder gunstige cijfers? Welke impact gaat het aflopen van staatssteun hierin hebben en wat met het aflopen van het moratorium? Wij gaan graag samen met u op zoek naar antwoorden tijdens ons debat met verzekeraars ‘Credit or crisis’ (30 maart).
We zien ook heel wat ambitieuze bedrijven die in 2021 nog verder willen internationaliseren en exporteren. Opnieuw een mooie uitdaging voor de credit manager in topconditie. Ook de digitale weg wordt verder ingeslagen zowel onder de vorm van webshops, interne software projecten alsook de toenemende vraag naar elektronische facturatie (bijvoorbeeld afleveren van facturen op diverse platformen).
Kort op de bal spelen!
Het belangrijkste voornemen van de credit managers in onze workshop is toch vooral: ‘kort op de bal spelen’. En dit zowel in analyses en monitoring van de kredietwaardigheid van klanten als in het opvolgen van betalingsgedrag van klanten. De credit managers staan alvast in de startblokken om credit management op champions league niveau te spelen.
Voor een vol stadion
Het publiek voor de credit management topsporters is alvast aanwezig: meer ogen zijn gericht op credit management nu cashflow hoog op de agenda staat. Voor alle credit managers hebben dus volgende boodschap: smeer je kuiten alvast in voor een 2021 vol topsport!