Veelgestelde vragen.
FAQ
Wat verstaat men onder het commercieel en het politiek risico?
Commercieel risico = het risico dat uw debiteuren u niet betalen ten gevolge van een verslechterde financiële toestand (bv. onvoldoende liquiditeit).
Politiek risico = alle gebeurtenissen die voor uw debiteuren in het buitenland als overmacht gelden en waardoor deze niet in staat zijn hun facturen te vereffenen, nl.:
- politieke gebeurtenissen vb. oorlog, revolutie of opstand
- rampen zoals aardbevingen, vulkaanuitbarstingen of vloedgolven
- deviezenschaarste die een transfer vertraagt of verhindert
- algemeen moratorium afgekondigd door de overheid in het land van uw debiteur
- handelingen, beslissingen of in gebreke blijven van overheidsinstanties die als overheidsdaden worden beschouwd
Welk risico dekt een kredietverzekering
Kredietverzekering heeft tot doel een verzekerde te vergoeden voor de vaststaande financiële verliezen opgelopen ten gevolge van de verklaarde (faillissement, gerechtelijke reorganisatie, ...) of vermoede insolventie (onvermogen tot betaling) van zijn debiteur. Daarnaast kan de verzekering ook uitgebreid worden tot dekking van het politiek risico, het voorleveringsrisico, het leveranciersrisico, etc.
Wat biedt een kredietverzekering?
Kredietwaardigheidsanalyse van de klanten
- Preventie: alvorens te leveren/diensten te verrichten aan uw klant wordt een kredietwaardigheidsonderzoek verricht op basis van zowel officiële gegevens (jaarrekeningen of handelsinformatierapporten) als eigen informatie waarover de kredietverzekeraar beschikt (sectorkennis of informatie over het betaalgedrag van de debiteur).
- Monitoring: tijdens de looptijd van de polis wordt de kredietwaardigheid van uw klanten gemonitord. U wordt op de hoogte gehouden van alle mogelijke factoren die de kredietwaardigheid van uw klant kunnen beïnvloeden.
Debiteurenbeheer
Kredietverzekering biedt een kader om uw debiteurenbeheer (facturatie, opvolging betaling van facturen,…) optimaal te organiseren.
Incasso
U kan een beroep doen op de minnelijke en juridische incassoservice van de kredietverzekeraar wanneer uw facturen niet tijdig worden betaald.
Vergoeding van de verliezen
Indien uw klant zich in staat van verklaarde of vermoede insolventie bevindt en de betaling van uw facturen blijft uit, zal de kredietverzekeraar u schadevergoeding betalen voor de geleden verliezen.
Wat is een kredietlimiet?
Een kredietlimiet is het bedrag per klant waarvoor u verzekerd bent.
De meeste verzekeraars bieden verschillende mogelijkheden om een limiet per klant vast te stellen (limiet beslist door de kredietverzekeraar, zelfbeoordeling of blinde dekking). Op basis van het profiel van uw klantenportefeuille onderhandelt CRiON voor u de meest optimale voorwaarden.
Indien uw openstaand saldo de limiet overschrijdt, zal u niet gedekt zijn voor het gedeelte boven de limiet.
Moet ik al mijn klanten laten verzekeren?
Neen, er bestaan verschillende types kredietverzekering. CRiON ondersteunt u bij het zoeken van het type dat het beste aansluit bij uw wensen en noden. Zo bestaan er o.a. volgende kredietverzekeringsoplossingen:
- verzekering van uw volledige klantenportefeuille: omzetpolis
- verzekering van een selectie klanten: key account polis
- verzekering van één bepaalde klant of transactie: single buyer polis
- verzekering van uitzonderlijke kredietrisico’s: excess loss polis
Wanneer is een dekking van het voorleveringsrisico zinvol?
Binnen een klassieke kredietverzekering gaat de dekking in zodra de goederen of diensten geleverd zijn. Wanneer u maatwerk verricht voor een klant loopt u echter ook al risico voordat u de levering van het product of voltooiing van de dienstverlening doet. U heeft bijvoorbeeld al materiaal ingekocht of speciale goederen gefabriceerd, voordat u daadwerkelijk een bewerkt product kunt leveren. Het kan voorkomen dat de klant in deze periode failliet gaat. Deze periode tussen de orderbevestiging en de levering of voltooiing van de dienstverlening wordt daarom het voorleveringsrisico of fabricagerisico genoemd. Dekking van het voorleveringsrisico zorgt ervoor dat u schadevergoeding ontvangt voor de reeds gemaakte kosten (aankoop grondstoffen, productiekosten, loonkosten).
Wat is de kostprijs van een kredietverzekering?
De kostprijs van een kredietverzekering is afhankelijk van het risicoprofiel van uw onderneming enerzijds (sector, omzet, klantenspreiding, etc.) en de gekozen kredietverzekeringsoplossing anderzijds (omzetpolis, key account polis, single buyer polis, etc.).
Naast een jaarlijkse premie zijn er ook kosten verbonden aan de kredietwaardigheidsanalyse van uw klanten door de verzekeraar en de door hun geboden incassodiensten.
Ik wil dat CRiON mij contacteert om een concrete offerte uit te werken
Wat is het verschil tussen factoring en kredietverzekering?
Factoring is een eenvoudige vorm voor het financieren van korte termijn handelsvorderingen.
Wanneer u kiest voor factoring als korte termijn financiering, ontvangt u snel betaling voor de door u uitgeschreven facturen.
Naast de voorfinanciering, kan u ook een beroep op andere diensten van de factormaatschappij:
- debiteurenadministratie
- risico van niet-betaling dragen
De voordelen van factoring zijn:
- uw liquiditeitspositie verbetert
- off-balance financiering
- onmiddellijke verbetering van de ratio’s
- onmiddellijke verbetering van de bedrijfsbalans
Een kredietverzekeringscontract biedt u de volgende diensten:
- onderzoek van de kredietwaardigheid van uw debiteuren
- permanente evaluatie van uw klantenportefeuille
- incasso
- uitbetalen van een schadevergoeding in geval van een gedekte schade
In tegenstelling tot factoring, neemt de kredietverzekeraar uw debiteurenadministratie niet over.
Wat is de impact van het betaalgedrag van klanten op mijn werkkapitaal?
Het betaalgedrag van je klanten heeft een aanzienlijke impact op je werkkapitaal.
- Als klanten op tijd betalen, kan dit de cashflow van je bedrijf verbeteren en het werkkapitaal vergroten. Hierdoor heeft je bedrijf meer geld ter beschikking om de dagelijkse activiteiten te financieren, en om te investeren in groei en ontwikkeling.
- Aan de andere kant kan slecht betaalgedrag van je klanten leiden tot een aanzienlijke vermindering van je werkkapitaal. Laatbetalers en/of wanbetalers kunnen cashflowproblemen veroorzaken, waardoor je bedrijf niet meer in staat is om lopende uitgaven te dekken en schulden af te lossen. Bovendien kan het leiden tot extra kosten, zoals rentelasten en incassokosten, en kan het uiteindelijk zelfs leiden tot liquiditeitsproblemen.
Daarom is het van uiterst belang om een goed credit management te implementeren en actief te werken aan het opvolgen en verbeteren van het betaalgedrag van je klanten. Dit kan bijvoorbeeld door duidelijke betalingsvoorwaarden en- termijnen te communiceren, facturen tijdig en correct te versturen, proactieve opvolging en eventuele betalingsproblemen snel en effectief op te lossen.
Wens je ondersteuning bij het optimaliseren van je credit management? Overleg vrijblijvend met een van onze credit management consultants.
Hoe meet ik de impact van het betaalgedrag van klanten op mijn werkkapitaal?
Het begint bij het kennen van je DSO. De DSO-ratio is een goede maatstaf die inzicht geeft in je debiteurenbeheer. DSO staat voor “Days Sales Outstanding” en omvat de gemiddelde tijd dat een bedrijf nodig heeft om betalingen van klanten te ontvangen. DSO combineert de afgesproken betalingstermijn met het effectieve betaalgedrag van klanten (klantenkrediet).
Bereken je DSO:
(Debiteurensaldo einde maand / Maandomzet) x 30 = DSO uitgedrukt in dagen
- Lage DSO = lage doorlooptijd tussen het moment van facturatie en het moment dat het geld op je rekening staat. Dit duidt op een efficiënt credit management, waardoor een bedrijf het werkkapitaal beter kan beheren en benutten.
- Hoge DSO = klanten krijgen/nemen meer tijd om te betalen, wat kan leiden tot een verslechtering van het werkkapitaal. Het is mogelijk dat je langere betaaltermijnen toekent, als klantenservice. Maar vaak duidt een hoge DSO op een minder goed credit management en/of een klantenportfolio met meer risico.
Benieuwd naar wat een vermindering in je DSO je kan opleveren aan extra werkkapitaal?
Bereken het als volgt: Jaaromzet x daling in DSO / 365 = extra werkkapitaal
Voorbeeld:
Jaaromzet: 10.000.000 EUR
Je vermindert de DSO met 2 dagen
= je wint 54 795 EUR extra werkkapitaal
Bestel hier gratis een ‘Risicolatje’ en bespaar jezelf het nodige rekenwerk.
Aan de hand van een risicolatje kan je heel eenvoudig aflezen hoeveel extra werkkapitaal je kan winnen en welke vermindering in DSO hier tegenover staat.
Hoeveel extra verkopen moet ik genereren om het verlies van onbetaalde facturen te compenseren?
Een onbetaalde factuur? Wat vervelend! Hierbij verlies je namelijk niet alleen je winstmarge, maar ook de kostprijs van het product of de dienstverlening die er tegenover stond.
Om het verlies te compenseren moeten er extra inkomsten gegenereerd worden. Hoeveel extra omzet je moet draaien, hangt af van de nettomarge die je op je omzet haalt. Ligt die nettomarge laag, dan zul je veel extra omzet moeten draaien om het verlies te compenseren.
Bereken je nettomarge:
Je nettomarge is alles wat er overblijft nadat alle kosten betaald zijn, uitgedrukt in een percentage. Bijvoorbeeld; op elke 200 euro verkoop, heb je 10 euro winst. Dan is je nettomarge 5%.
Bereken hoeveel omzet je nodig hebt om het verlies van onbetaalde facturen te dekken:
Bedrag van de onbetaalde factuur exclusief btw / je winstmarge
Voorbeeld:
12 500 EUR onbetaalde factuur
Nettomarge van 5%
= je moet 250 000 EUR extra omzet genereren
Veel bedrijven schrikken eenmaal ze zich realiseren hoeveel extra omzet er precies moet gerealiseerd worden om onbetaalde vorderingen te compenseren.
Tips van CRiON:
- Informeer je en zorg voor een goede kredietwaardigheidsbeoordeling voor je met een nieuwe klant in zee gaat
- Monitor de evolutie van je klantenportefeuille en het risico
- Zet in op een efficiënt credit management
- Ga tijdig over tot incasso of doe beroep op incassobureaus
Bestel hier gratis een ‘Risicolatje’ en bespaar jezelf het nodige rekenwerk.
Aan de hand van een risicolatje kan je heel eenvoudig aflezen hoeveel extra verkopen nodig zijn en welke nettomarge daar tegenover staat om je verlies te compenseren.
In welke talen zijn de opleidingen van de CRiON Academy
- Onze fysieke opleidingen (Start2/Master2) worden Nederlandstalig gegeven.
- Onze online opleidingen (Kickstart2/Booster2) worden Engelstalig gegeven.
- Opleidingen op maat zijn mogelijk in het Nederlands, Engels en Frans.