Een credit manager is geen Robinson Crusoë

Credit management voer je niet vanop een onbewoond eiland. Omdat credit management raakt aan vele beleidsdomeinen van een organisatie, zoals sales, legal en finance, werk je als credit manager nauw samen met collega’s van die afdelingen. Geïntegreerd credit management reikt zelfs vérder dan de eigen organisatie: het sluit aan op het aankoopproces van de klanten.

Verkoop en credit management: een nauw verbond

Een credit manager bewaakt het hele order to cash (O2C) proces, van prospectie tot betaling. En daarbij ligt de focus steeds vaker op de front end van de O2C-cyclus: om het genereren van cash aan de achterkant van het proces te verbeteren, is de beoordeling van het klantenrisico en de kredietgoedkeuring belangrijker dan ooit geworden als aanzet van het verkoopproces.

Maar ook verder in de O2C-keten, is integratie van credit management en verkoop van belang. Neem het beheer van geschillen en klachten: zolang bepaalde geschillen blijven openstaan, blijft de betaling uit. Credit managers en hun collega’s van sales werken dan ook nauw samen. Als copiloot ondersteunt de credit manager het sales team bij het behalen van sales objectieven op een duurzame wijze.

Buiten de grenzen van de eigen onderneming

In het beste geval reikt de credit manager ook buiten de eigen organisatie en gaat hij ook de samenwerking aan met klanten. In overleg met de aankoopafdeling schat hij hun noden én risico’s in. In een ‘overtreffende trap’ van geïntegreerd credit management laat hij het de O2C-cyclus naadloos aansluiten op het aankoopproces bij de klant.

Een credit manager is geen Robinson Crusoë

Geïntegreerd creditmanagement was ook het onderwerp van de Dag van de Kredietmanager 2022, georganiseerd door IvKM. De leden van de Credit Management Circle, het expertise- en netwerkforum van CRiON voor credit managers, sloten er aan en leerden er over de voordelen en uitdagingen van geïntegreerd credit management.

De strijd voor de Award van Credit Manager van het Jaar ging dit jaar tussen twee leden van de Credit Management Circle. Hilde Wellen van Ravago mocht met de prestigieuze award naar huis gaan. Runner-up is Frederik Tourlamain van Barco.

Benieuwd naar de initiatieven van de Credit Management Circle en zijn partners en leden?

Cookies

Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze website, moet je cookies toestaan.

Instellingen

Vereist voor de goede werking van de website, kunnen niet uitgeschakeld worden.

Houden informatie bij over hoe je onze website bezoekt.

Houden je surfgedrag bij om je relevante reclame op andere websites te kunnen aanbieden.