Digitalisering opent nieuwe deuren voor credit management.De kracht van digitalisering binnen Credit Management

De efficiëntie van bedrijfsprocessen wordt steeds meer bepaald door de mate van digitalisering en automatisering. Ook binnen credit management zorgen digitale tools voor efficiëntieslagen. Dit zien we in het bijzonder bij kredietwaardigheidsbeoordeling, facturatie en het incassoproces. Klaar om een volgende stap te zetten in de digitalisering van je credit management?

Laat je inspireren door volgende invalshoeken:

“Digitalisering voor je klant”

Als je denkt aan digitalisering, denk dan niet enkel vanuit interne efficiëntie, maar daag jezelf uit om ook aan digitale oplossingen te denken die je klanten vooruit kunnen helpen. Vroeger werd er bij het ontwikkelen van systemen, procedures en regels vaak enkel gekeken naar bedrijfsbehoeften, bijvoorbeeld het innen van openstaande vorderingen, zonder rekening te houden met de klantenbeleving. Met behulp van geavanceerde technologieën en data-analyse-tools kan je je klantenservice tot een hoger niveau tillen, meer gepersonaliseerde content delen, je concurrentiepositie verbeteren en je zakelijke relaties versterken.

Beter resultaat met incasso en collection op maat:

“One size fits all is zo passé”. Heb je toegang tot gebruikersinformatie? Blijf dan niet bij de pakken zitten. Digitale experten benadrukken dat je met een datagedreven aanpak veel betere resultaten kan behalen. Je kan klantenprofielen opmaken op basis van beschikbare informatie zoals betaalgedrag, openstaand saldo, type schulden, enz. Daarna kan je klantenprofielen toewijzen aan segmenten die elk een aangepast incassotraject volgen. Maar het gaat verder dan segmentering louter voor incasso. Elk segment krijgt op basis van eerder geïdentificeerde noden andere betaalmethoden en gepersonaliseerde oplossingen te zien, om zo sneller tot het gewenste resultaat te komen.

Een concreet voorbeeld: de goede betaler zal genieten van veel flexibiliteit en de mogelijkheid krijgen tot uitstel van betaling, de vergeetachtige betaler krijgt campagnes te zien om domiciliëring op te starten en de slechte betaler zal een zeer strikt incassotraject volgen waarbij geen uitzonderingen mogelijk zijn en er sneller tot gerechtelijke stappen wordt overgegaan in geval van nalatigheid.

Kom nóg dichter bij je klanten en laat je leiden door vijftig tinten rood:

Als het gaat over digitalisering, wordt predicitive modelling hoog aangeprezen. Binnen credit management wordt dit wordt vaak belicht in de context van het in kaart brengen van alle verwachte inkomsten en uitgaven. Zo weet je precies wanneer geld zal binnenkomen en voorkom je onverwachte tekorten. Maar deze modellen kunnen ook helpen bij andere dingen, zoals het toekennen van prioriteiten en rechten in het incassoverhaal.

Als betalingen bijvoorbeeld niet op tijd binnenkomen, verhoogt het klantenrisico en springen klantenprofielen op rood. In een rapport van vervallen facturen, waarbij alles op rood staat, kan het uitdagend zijn om te bepalen wat voorrang moet krijgen. Met behulp van data-analyse en artificiële intelligentie kan je 50 tinten rood identificeren binnen al wat rood is. Zo weet je binnen één oogopslag welke items je als eerste moet behandelen.

Tevens kan predictive modelling op basis van eerdere betaalervaringen voorspellen wat de waarschijnlijkheid is dat klanten met een afbetalingsplan, ook effectief het plan zullen volgen. Op die manier kan je vlot beslissen of klanten wel of niet in aanmerking komen voor een afbetalingsplan.

Last but not least: slimme tools kunnen je na verloop van tijd ook inzicht bieden in wat de impact is van een milde versus een strenge aanpak op het betaalgedrag van je klanten. Met die informatie kan je verder aan de slag en je klantenservice optimaliseren.

Een chatbot als digitale assistent, selfservice, beschikbaar 24/7:

Digitale touchpoints verlagen de drempel tot communiceren en moedigen klanten aan om het heft meer in eigen handen te nemen. Soms hebben klanten vragen waar geen menselijke interventie voor nodig is. De oplossing zit hier in het verschaffen van de juiste informatie op het moment dat klanten er naar vragen. Zo kan een chatbot laattijdige betalingen verhelpen door snel en eenvoudig verheldering te bieden. Vragen zoals ‘Wat is mijn openstaand saldo?’, ‘Heb ik nog een openstaande schuld?’ of ‘Waarom is mijn rekening hoger dan normaal?’ komen regelmatig voor en kunnen 100% door een chatbot afgehandeld worden. Complexere klantenvragen worden behandeld door een collector.

Zit je volop in een digitale transformatie?

Dan is het slim om ook de realiteit van je klant mee te nemen in je denkproces.

Wil je graag een vrijblijvende inspiratiesessie toegepast op de noden van jouw bedrijf? Klik hier, dan brengen we je in contact met één van onze consultants.

Nood aan inspiratie? Schrijf je in op volgende Inspiration Days:

We danken onze partners voor deze waardevolle inzichten. De Inspiration Day vond plaats op 12/10/2023.